9 min. 21 aprilie 2024

Cum scrii o poveste de iubire reală

Ce ingrediente are o poveste bună, cum găsești cel mai potrivit unghi, ce presupune editarea.

Căutăm povești de iubire povestite exact așa cum le-ai trăit – fericite sau triste, de-o viață sau de o clipă, incomplete sau împlinite.

CE POVEȘTI CĂUTĂM

Căutăm o poveste de iubire reală din viața ta. O poveste care se vrea spusă, dar care nu a fost niciodată publicată. Căutăm o poveste personală, unică, imperfectă, care are puterea de a inspira, vindeca și încuraja cititorii să exploreze cât mai multe nuanțe ale iubirii, învățând din dilemele, greșelile și revelațiile tale.

Nu te limita la povești de dragoste romantice; poate fi o poveste de iubire față de partener sau un membru al familiei, poate fi despre prietenie, identitate sau religie, concentrată pe pierdere, bucurie sau pură întâmplare.

CARE SUNT INGREDIENTELE UNEI POVEȘTI BUNE?

O poveste are personaj, intrigă (conflict), arc narativ și deznodământ. Fără un personaj bine conturat care generează opinii puternice, te îmbie să îi fii alături sau să-l privești cu scepticism, nu există poveste. Fără conflict, nu există narațiune.

Altfel spus, un eseu în care cineva îți povestește cât de îndrăgostit e de altcineva nu e o poveste. Un eseu în care cineva îți povestește cum a ajuns într-o relație cu colegul de bancă dintr-a VII-a, care ulterior a emigrat, are potențial să fie o poveste fantastică.

Deznodământul nu înseamnă neapărat „final fericit”. Într-o poveste bună, deznodământul îl ajută pe cititor să înțeleagă ceva nou, să exploreze o perspectivă nefamiliară sau să se regăsească pur și simplu în povestea ta.

Gândește-te care e motivul pentru care căutăm și citim povești, fie că iau forma cărților, filmelor sau pieselor de teatru. Răspunsul simplu e că citim povești pentru că vrem să aflăm ce se întâmplă. Uneori, acest lucru ne învață ceva nou despre noi și despre lume, alteori ne împinge să ne chestionăm actualele perspective.

Așadar, scrie o poveste care urmează un arc și satisface gradual curiozitatea cititorului. Nu ne spune încă de la început deznodământul și presară surprize de-a lungul paginilor.
Surprize, nu spoilere. Poate îți vine să începi cu începutul („l‑am cunoscut pe X când aveam Y ani”), dar te încurajăm să îți stăpânești acest impuls și să te întrebi dacă nu ar fi mai intrigant să începi cu un dialog sau direct din mijlocul evenimentelor – te poți întoarce să dai detalii despre context mai târziu.

CUM GĂSEȘTI CEL MAI BUN UNGHI DIN CARE SĂ‑ȚI SPUI POVESTEA?

Spune o poveste personală, dar gândește-te cum poți evidenția o dilemă comună, umană. Ideal, povestea ta ar trebui să aibă un cârlig contemporan, care să exploreze un unghi nou asupra iubirii sau un mod diferit în care stau lucrurile astăzi. Gândește-te la prezența inteligenței artificiale în relațiile la distanță, la modul în care opțiunile politice individuale polarizante pot influența o relație sau la felurile în care prioritățile noastre în termeni de carieră și familie s-au schimbat post-pandemie.

UN ESEU PERSONAL ESTE UN PROCES DE DESCOPERIRE

Deseori, avem nevoie să scriem liber înainte de orice ca să ne dăm seama ce avem de spus cu adevărat. Asta înseamnă că e posibil să înțelegi rolul poveștii tale doar după ce petreci mai mult timp lucrând la ea, înainte să ai un moment important de conștientizare. Ține minte că cele mai bune eseuri nu încearcă să „rezolve” viața, ci să găsească o formulare corectă pentru problemele de zi cu zi ale vieții.

Poți explora scrierea terapeutică pentru a înțelege ce vrei să transmiți ulterior în povestea ta. Unii terapeuți recomandă scrierea unei scrisori către o persoană față de care ai sentimente contradictorii sau răni încă deschise, indiferent că acea persoană mai este sau nu în viața ta.

CUM SCRII DESPRE ALȚI OAMENI DIN POVESTEA TA

Ne trăim viețile printre și alături de alți oameni, astfel că nu ne putem spune propria poveste fără să vorbim și despre ei. E normal să te îngrijorezi de felul în care va percepe altcineva perspectiva ta asupra relației voastre. Însă, deși amintirile noastre despre evenimente și interacțiuni pot fi diferite de ale lor, avem dreptul la propria noastră versiune, atâta timp cât nu ne amintim intenționat greșit și nu inducem în eroare.

Astfel, intenția contează. Câtă vreme te ferești de eseurile-tribut (pentru oameni pe care îi pui pe un piedestal) sau de cele justițiare (față de oameni pe care îi consideri vinovați), eseul tău va fi luat în considerare.

În calitate de om care scrie, ești într-o poziție de mare putere – tu ai portavocea – și cititorul știe acest lucru. Poți ajuta personajele să facă o impresie bună sau mai puțin bună. Sau poți face mișto de tine, ceea ce îți va atrage simpatia publicului.

Un instrument care te poate ajuta atunci când scrii despre alți oameni e să faci un pas în lateral și să lași scenele, dialogurile și detaliile concrete să spună povestea „fără tine”. Deși tot tu ești cel care scrie, cititorul consideră scenele mai transparente și mai puțin încărcate de judecăți de valoare.

Despre anonimizare. Ne dorim să publicăm preponderent povești autentice, asumate pe deplin de autorul lor, însă înțelegem că pot exista situații în care e nevoie să protejezi identitatea persoanei despre care scrii. În acele cazuri, vom schimba numele persoanei și vom comunica transparent cititorului.

GĂSEȘTE-ȚI VOCEA, DAR NU EPATA

În încercarea de a ne găsi vocea, experimentăm cu o mulțime de ticuri stilistice sau manierisme care nu fac decât să-i îndepărteze pe cititori. Nu mai văd povestea de zidul metaforic pe care l-am construit cu un limbaj care vrea să impresioneze. Te înțelegem, cu toții am fost acolo. Ce trebuie să faci însă e să nu subestimezi puterea limbajului simplu de a spune o poveste puternică.

ESEUL TĂU ÎȚI REFLECTĂ STAREA

Dacă ești supărat sau dezamăgit, probabil că scriitura ta va emana autocompătimire. Dacă te simți cel mai deștept din curtea școlii, e posibil să ai un stil condescendent în scris. Dar dacă ce simți e curiozitate și îi permiți acestei emoții să stea la cârma narațiunii tale, e foarte probabil ca cititorul să te urmeze oriunde, pentru că își va dori să exploreze alături de tine.


PROCESUL
DE EDITARE

După ce ne trimiți povestea (uite aici cum), așteaptă-te să ne auzim pe mail, la un telefon sau un call online. Îți vom pune mai multe întrebări – atât editoriale, cât și personale – cu scopul de a modela povestea în cea mai bună formă a ei, vom tăia și clarifica împreună, iar, alteori, îți vom cere să incluzi informație nouă în poveste. Practic, vom avea un schimb editorial care poate duce la mai multe drafturi.

ULTIMA
CORECTURĂ

Înainte să trimiți povestea, asigură-te că ai citit-o urmărind să corectezi câteva greșeli comune, care fac magie atunci când dispar.

Nu încerca să definești dragostea în cuvinte, folosindu-te de dicționare sau limbi străine. Scrie o poveste personală adevărată, nu un rezumat pentru opționalul școlar despre iubire.

Într-o narațiune, verbele și substantivele sunt cele mai importante. Vezi de câte adverbe care nu aduc valoare informațională poți scăpa și taie-le fără milă.

Citește urmărind clișeele și înlocuiește-le. „Viața merge înainte”, „speranța moare ultima”, „o masă pe cinste” sunt doar câteva exemple.

Obscenitățile rareori își au locul în astfel de povești. Scoate-le sau înlocuiește-le cu ceva mai puțin explicit.


PUBLICAREA

UNFINISHED LOVE STORIES este un proiect editorial al EIDOS FOUNDATION în parteneriat strategic cu HotNews.ro. Poveștile selectate vor fi publicate în fiecare duminică pe pagina UNFINISHED LOVE STORIES, pe site-ul HotNews.ro și pe rețelele noastre de socializare. Cele mai bune povești vor face parte dintr-un podcast și vor fi citite în cadrul UNFINISHED 2024 de către actori profesioniști.

REMUNERAȚIA

Autorii poveștilor selectate și publicate pe site vor fi recompensați (cu 500 de lei net pentru eseurile de 1.500–1.700 de cuvinte și cu 150 de lei net pentru poveștile scurte, de 150 de cuvinte), în baza unui contract de drepturi de autor. Poveștile nepublicate nu vor fi remunerate. Odată cu semnarea contractului, îți exprimi acordul ca povestea ta să fie publicată pe toate canalele de comunicare UNFINISHED și eventualele produse media derivate din proiect.

PENTRU INSPIRAȚIE

UNFINISHED LOVE STORIES are ca sursă de inspirație Modern Love, cea mai citită rubrică a The New York Times, lansată în 2004 de Daniel Jones. Dacă vrei să te inspiri din cele mai citite povești ale proiectului, le găsești aici.

Dacă ai întrebări despre acest ghid în particular sau despre cum te putem ajuta să-ți spui povestea de iubire în general, scrie-ne la editorial@unfinishedlove.com.